„Wiele badań wskazuje, że zależność przyczynowo-skutkowa pomiędzy szczęściem a tym co się dzieje w naszym życiu jest czasami inna, niż nam się wydaje. Szczęście to nie tylko końcowy produkt naszych dążeń – szczęście to dopiero początek.”

dr hab. Maciej Stolarski
kierownik studiów
Psychologowie, pedagodzy, filozofowie i ekonomiści nieustannie powracają do pytania o to, co tak naprawdę sprawia, że człowiek może powiedzieć o sobie: jestem szczęśliwy. W sposób szczególny nad tym zagadnieniem pochyla się psychologia pozytywna – dziedzina zajmująca się uwarunkowaniami i konsekwencjami dobrostanu, szczęścia i satysfakcjonującego życia. Chcąc być doskonałym trenerem warto poświęcić nieco czasu na zdobycie nowych praktycznych umiejętności, które zapewnia kierunek Psychologia pozytywna w praktyce.
Cel studiów
Celem studiów podyplomowych jest przekazanie uczestnikom wiedzy z zakresu psychologii pozytywnej, a nade wszystko rozwój praktycznych kompetencji trenerskich, pozwalających na wykorzystanie owej wiedzy w praktyce. W trakcie zajęć najlepsi specjaliści w dziedzinie przekażą nie tylko niezbędną wiedzę, ale także pokażą, jak przełożyć ją na praktyczne i skuteczne działanie, które trener będzie mógł przełożyć na realną pomoc ludziom poszukującym kreatywnych sposobów na zwiększenie swojego potencjału i podniesienie jakości życia.
Dla kogo?
Studia dedykowane są osobom posiadającym wykształcenie wyższe magisterskie lub licencjackie; absolwentom kierunków związanych z szeroko pojętą pracą z ludźmi, a także osobom, które są w stanie udokumentować doświadczenie w tym zakresie (np. praca w dziale HR, edukacja, trenerzy) – niezależnie od ukończonego kierunku studiów.
Studia przeznaczone są dla tych osób, które pracują z ludźmi i pragną wspierać ich dążenia do optymalnego wykorzystania własnego potencjału oraz przyczyniać się do zwiększenia jakości życia.
Program studiów spełnia kryteria szkolenia podstawowego potrzebnego do uzyskania rekomendacji I stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (trener warsztatu umiejętności psychospołecznych). Po ich ukończeniu i samodzielnym przeprowadzeniu wymaganej liczby treningów (w tym dwóch pod superwizją) uczestnik może uzyskać licencję trenera umiejętności psychospołecznych PTP (jeśli jest absolwentem studiów psychologicznych na poziomie magisterskim i członkiem PTP).
O studiach w skrócie
- 2 semestry
- 276 godzin dydaktycznych
- zjazdy średnio co 2 tygodnie
- zajęcia w soboty i niedziele (oprócz treningu interpersonalnego, który trwa 4 dni)
- absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na UW
Czym jest psychologia pozytywna? Posłuchaj wywiadów z kierownikiem studiów dr. hab. Maciejem Stolarskim w Radio RDC!
Studia liczą 276 g. dydaktycznych, w tym 32 g. wykładów, 56 g. seminariów oraz 188 g. ćwiczeń i warsztatów.
1. Wprowadzenie do psychologii pozytywnej
wykład – 4 godziny, 1 ECTS
dr hab. Maciej Stolarski
Zajęcia wprowadzające w tematykę studiów, mające na celu osadzenie słuchacza w kontekście psychologii pozytywnej. Przedstawione zostaną podstawowe koncepcje dobrostanu oraz historia rozwoju tego dynamicznie rozwijającego się nurtu współczesnej psychologii.
2. Trening interpersonalny
ćwiczenia – 40 godzin, 4 ECTS
mgr Monika Gregorczuk
Trening jest okazją, by poznać siebie i swój sposób funkcjonowania w grupie. Interakcje jakie zachodzą w grupie dają uczestnikom możliwość przyjrzenia się, jak w niej funkcjonują, w jaki sposób się komunikują i jak to wpływa na inne osoby. Służy pogłębieniu świadomości własnych myśli, uczuć i zachowań, lepszemu rozumieniu siebie i innych ludzi oraz eksperymentowaniu z nowymi, bardziej korzystnymi sposobami kontaktu. Obecność na 4 dniach treningu jest obowiązkowa.
3. Psychologia emocji - podejście pozytywne
wykład – 4 godziny, 1 ECTS
dr Dorota Kobylińska
Celem zajęć jest przedstawienie zarysu problematyki psychologii emocji, głównie w kontekście psychologii pozytywnej. Przedstawione będą krótko główne teorie emocji, funkcje emocji a także badania dotyczące źródeł i konsekwencji emocji pozytywnych.
4. Psychologia emocji - podejście pozytywne
seminarium – 12 godzin, 3 ECTS
dr Dorota Kobylińska
Uczestnicy będą mieli okazję do wzięcia udziału w szeregu ćwiczeń, które mają na celu nasilenie doświadczania emocji pozytywnych, odnalezienie tych sfer życia, które dają im najwięcej zadowolenia (rozumianego jako kombinacja doświadczania emocji pozytywnych oraz poczucia sensu) oraz nauczenie się strategii regulacji emocji negatywnych.
5. Psychologia społeczna
wykład – 8 godziny, 2 ECTS
dr hab. Maciej Stolarski
Wiedza i kompetencje z zakresu psychologii społecznej stanowią jeden z filarów psychologii pozytywnej. Celem niniejszych zajęć jest zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi teoriami i wynikami badań psychologii społecznej. Zdobyta wiedza stanowić będzie punkt odniesienia dla ćwiczeń wykonywanych podczas warsztatów psychologii społecznej.
6. Trening Mindfulness
ćwiczenia – 8 godziny, 2 ECTS
dr hab. n. med. Paweł Holas
7. Psychologia szczęścia (I)
seminarium – 8 godziny, 2 ECTS
dr Dorota Jasielska
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z podstawowymi koncepcjami i ujęciami poczucia szczęścia w psychologii. Podczas wykładu zostaną zaprezentowane wyniki najważniejszych badań dotyczących uwarunkowań poczucia szczęścia oraz podstawowe wnioski z nich płynące.
8. Psychologia szczęścia (II): Trening budowania dobrostanu
ćwiczenia – 16 godzin, 4 ECTS
mgr Anna Werner-Maliszewska
Celem zajęć jest zaprezentowanie metod budowania poczucia szczęścia, których skuteczność została potwierdzona naukowo. Podczas warsztatów uczestnicy zdobędą wiedzę na temat poszczególnych technik i możliwości wykorzystania ich, będą również mieli okazję przećwiczyć je w praktyce.
9. Pozytywne relacje interpersonalne: komunikacja
ćwiczenia – 16 godzin, 3 ECTS
mgr Monika Gregorczuk
Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności efektywnego porozumiewania się w sytuacjach interpersonalnych, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Uczestnicy będą mieli możliwość przyjrzenia się swoim mocnym i słabym stronom w relacjach z innymi, odkrycia swojego potencjału osobistego w sytuacjach komunikacyjnych oraz wypracowania nowych, bardziej efektywnych sposobów komunikowania się z innymi ludźmi.
10. Pozytywne relacje interpersonalne: asertywność
ćwiczenia – 16 godzin, 3 ECTS
mgr Monika Gregorczuk
Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników do tematyki asertywności oraz nauczenie ich myślenia i zachowania zgodnego z założeniami asertywności. Główny nacisk położony będzie na umiejętności praktycznego zastosowania zaznajomionych technik.
11. Inteligencja emocjonalna
wykład – 4 godziny, 1 ECTS
dr hab. Maciej Stolarski
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z pojęciem inteligencji emocjonalnej (IE) oraz najważniejszymi sposobami ujmowania tego konstruktu. Krytycznej analizie poddana zostanie ogromna popularność tego terminu. W oparciu o wyniki licznych prac badawczych i dociekań eksperymentalnych, spróbujemy odpowiedzieć na pytanie o strukturę i istotę IE. Zastanowimy się także jakie jest jej znaczenie dla rozwoju poczucia dobrostanu współczesnego człowieka.
12. Inteligencja emocjonalna
ćwiczenia – 16 godzin, 3 ECTS
dr hab. Maciej Stolarski
Celem zajęć jest rozwijanie zdolności składających się na inteligencję emocjonalną w rozumieniu P. Saloveya i J. D. Mayera, a więc zdolności do rozpoznawania, rozumienia i regulacji emocji u siebie i innych oraz wykorzystywania emocji we wspieraniu myślenia i działania.
13. Czas a dobrostan: pozytywna psychologia temporalna
seminarium – 8 godziny, 2 ECTS
dr hab. Maciej Stolarski
Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników w problematykę kluczowej z punktu widzenia psychologii pozytywnej koncepcji perspektywy czasowej Philipa G. Zimbardo. Na zajęciach przedstawione zostaną kluczowe wyniki badań z zakresu znaczenia perspektywy czasowej dla rozmaitych obszarów funkcjonowania człowieka, ze szczególnym naciskiem na kwestie szczęścia i dobrostanu.
14. Psychologia pozytywna w treningach umiejętności psychospołecznych
seminarium – 4 godziny, 1 ECTS
dr Małgorzata Styśko-Kunkowska
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie podstawowych umiejętności praktycznych związanych z rozwijaniem umiejętności psychospołecznych u innych osób, w szczególności w pracy zawodowej np. w zespole zadaniowym w zakresie podstawowych umiejętności komunikacji czy asertywności (jak udzielanie konstruktywnego feedbacku, formułowanie klarownych komunikatów). W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z wybranymi teoriami komunikacji.
15. Psychologia pozytywna w treningach umiejętności psychospołecznych
ćwiczenia – 28 godziny, 7 ECTS
dr Małgorzata Styśko-Kunkowska
Podczas zajęć słuchacze będą rozwijać umiejętności praktyczne zaprojektowania ćwiczeń dla innych osób dzięki rozumieniu procesu grupowego i jego związku z procesem uczenia się w grupie, które poznają na zajęciach seminaryjnych.
16. Prowadzenie treningów umiejętności psychospołecznych
ćwiczenia – 16 godziny, 3 ECTS
dr Małgorzata Styśko-Kunkowska
Ten przedmiot jest kontynuacją poprzednich zajęć i ma na celu rozwój praktycznych umiejętności w zakresie prowadzenia warsztatów. Zajęcia umożliwią przećwiczenie pracy trenera w praktyce poprzez realizację części projektu warsztatów przygotowanych przez siebie podczas poprzednich zajęć.
17. Idee Psychologii Pozytywnej w Coachingu (I)
wykład – 4 godziny, 1 ECTS
dr hab. Mirosława Huflejt-Łukasik
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z kluczowymi wątkami psychologii pozytywnej oraz pokazanie ich przejawów w praktyce coachingu. Omówiony zostanie coaching jako metoda oraz co z jej charakterystyki jest zbieżne z perspektywą psychologii pozytywnej.
18. Idee Psychologii Pozytywnej w Coachingu (II)
ćwiczenia – 16 godzin, 3 ECTS
dr hab. Mirosława Huflejt-Łukasik
Celem ćwiczeń jest pokazanie metod pracy w coachingu, które są spójne z kluczowymi wątkami psychologii pozytywnej.
19. Pomiar psychometryczny w psychologii pozytywnej
ćwiczenia – 12 godzin, 3 ECTS
dr Maria Cyniak-Cieciura
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z różnymi technikami (przeznaczonymi zarówno dla psychologów, innych specjalistów po odpowiednim przeszkoleniu, jak i do powszechnego wykorzystywania), służącymi do oceny dobrostanu psychicznego w obszarach: poczucia szczęścia, optymizmu, nadziei, kontroli, skuteczności, samooceny, satysfakcji z życia oraz inteligencji emocjonalnej. Zapoznanie z zawartością (także poprzez wykonanie badań na sobie) i właściwościami narzędzi diagnostycznych oraz nabycie umiejętności ich doboru i zastosowania w celu oceny wybranych aspektów dobrostanu. Poznanie i przećwiczenie tzw. miękkich technik oceny dobrostanu.
20. Psychologia pozytywna w miejscu pracy
seminarium – 16 godzin, 4 ECTS
dr Dorota Jasielska
Zajęcia mają na celu pokazanie, w jaki sposób odkrycia i założenia psychologii pozytywnej można wykorzystać w pracy – zarówno na poziomie indywidualnym, jak i grupowym. Przedstawione zostaną koncepcje i wyniki badań wskazujące na to, jak poszczególne interwencje z obszaru psychologii pozytywnej oddziałują nie tylko na dobrostan pracowników, ale też na efektywność pracy. Uczestnicy będą mieli również okazję sprawdzić, jak wybrane techniki działają w praktyce.
21. Pozytywna psychologia zdrowia
seminarium – 12 godzin, 3 ECTS
mgr Magdalena Hajduczek-Zgażańska
Celem seminarium jest przekazanie uczestnikom praktycznych umiejętności z zakresu czynników, mających znaczenie dla poziomu stanu zdrowia, rozwoju i przebiegu choroby oraz wysokiej jakości życia; zapoznanie uczestników z technikami radzenia sobie ze stresem i wzmacniania pozytywnych emocji w życiu codziennym; nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy i kompetencji niezbędnych do prowadzenia warsztatów zdrowego stylu życia; umożliwienie uczestnikom sprawdzenia samego siebie w roli trenera zdrowia.
22. Psychologia pozytywna w edukacji
ćwiczenia – 12 godzin, 3 ECTS
dr hab. Anna Cierpka
Zasady ukończenia studiów
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych przez słuchacza jest zaliczenie wszystkich zajęć, uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch testów oraz zaliczenie na ocenę przedmiotu „Psychologia pozytywna w treningach umiejętności psychospołecznych”. Ocena końcowa ustalana będzie na podstawie średniej ważonej z rezultatów uzyskanych w dwóch egzaminach (waga 0,3 każdy) oraz z pracy zaliczeniowej z ww. przedmiotu (waga 0,4).