Spis zajęć:
1. Teorie zaburzeń rozwoju dziecka
wykład – 32 godziny, seminarium – 16 godzin; 6 ECTS
dr hab. G. Kmita, dr hab. A. Maryniak, prof. UW, prof. K. Schier, dr hab. M. Święcicka
Zajęcia poświęcone są wybranym teoriom rozwoju szczególnie użytecznym dla rozumienia zaburzeń rozwoju u dzieci.
2. Teorie zaburzeń rodziny
wykład – 12 godzin, seminarium – 4 godziny; 2 ECTS
dr S. Chrząstowski
Zajęcia poświęcone są wybranym teoriom użytecznym dla rozumienia zaburzeń rodziny.
3. Obserwacja psychologiczna dziecka
wykład – 8 godzin, seminarium – 8 godzin; 3 ECTS
dr D. Senator
Celem zajęć jest przedstawienie teoretycznych podstaw obserwacji dziecka jako metody zmierzającej do rozumienia jego życia psychicznego oraz szkolenie w stosowaniu obserwacji dziecka i wykorzystywania danych obserwacyjnych na użytek diagnozy klinicznej. Szczególny nacisk zostanie położony na umiejętność korzystania z wiedzy psychologicznej przy formułowaniu wniosków diagnostycznych.
4. Rozmowa kliniczna
wykład – 8 godzin, seminarium – 8 godzin; 3 ECTS
dr hab. J. Radoszewska
Celem zajęć jest przedstawienie rozmowy klinicznej jako metody diagnozy i pozostawania w kontakcie z dzieckiem i jego rodzicami. Zostaną zaprezentowane zasady wnioskowania diagnostycznego oraz wymiary do analizy danych uzyskanych w toku rozmowy. Omówione zostaną kompetencje niezbędne psychologowi do zastosowania rozmowy klinicznej w pracy z dzieckiem i jego rodziną.
5. Metody diagnozy rodziny
wykład – 8 godzin, seminarium – 8 godzin; 3 ECTS
dr S. Chrząstowski
Celem zajęć jest zaprezentowanie różnych podejść do diagnozy funkcjonowania rodziny. Uczestnicy kursu zapoznają się z podstawowymi metodami diagnozy, które będą mogli wykorzystać w swojej pracy. Podstawą teoretyczną prowadzonego kursu będzie podejście systemowe.
6. Standaryzowane i eksperymentalne metody diagnozy dziecka
wykład – 8 godzin, seminarium – 4 godziny; 2,5 ECTS
dr hab. A. Maryniak, prof. UW
7. Swobodne metody diagnozy dziecka
seminarium – 4 godziny; 1 ECTS
prof. dr hab. Katarzyna Schier
Zajęcia omawiają założenia teoretyczne i zasady stosowania swobodnych metod diagnozowania funkcjonowania dziecka.
8. Diagnoza dzieci wysokiego ryzyka zaburzeń rozwoju
wykład – 4 godziny, seminarium – 8 godzin, ćwiczenia – 4 godziny; 3 ECTS
dr hab. G. Kmita, dr n. med. K. Szymańska, mgr M. Dąbrowska
Podczas zajęć omówione zostaną zagrożenia dla rozwoju, związane ze skrajnym wcześniactwem, traumą biologiczną, uwarunkowaniami konstytucjonalnymi, specyfiką funkcjonowania, jak również specyfiką wczesnych doświadczeń dziecka. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką diagnozy klinicznej oraz pomocy psychologicznej dla grupy dzieci wysokiego ryzyka zaburzeń rozwoju i ich rodzin.
9. Diagnoza dzieci z uszkodzeniami mózgu
wykład – 4 godziny, seminarium – 4 godziny, ćwiczenia – 4 godziny; 2,5 ECTS
dr hab. A. Maryniak, prof. UW
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z problematyką zaburzeń rozwoju dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego. Przedstawione zostaną tematy związane z rozwojem o.u.n., czynnikami zagrażającymi, najczęściej spotykanymi chorobami, ich obrazem klinicznym, a także znaczeniem czynników ryzyka i ochronnych. W omawianych tematach nacisk będzie położony na zagadnienia związane z procesem diagnostycznym, znaczeniem właściwej diagnozy dla terapii dziecka.
10. Diagnoza dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi
wykład – 4 godziny, seminarium – 8 godzin, ćwiczenia – 4 godziny; 3 ECTS
dr D. Senator
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z najnowszą wiedzą na temat diagnozowania i terapii dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju (spektrum autyzmu). Szczególny nacisk będzie położony na wczesne rozpoznawanie i interwencję oraz na diagnozę różnicową. Uczestniczy będą także mieli okazję przećwiczyć swoje umiejętności diagnostyczne dzięki analizie nagrań.
11. Diagnoza dzieci i młodzieży z zaburzeniami lękowymi i depresją
wykład – 4 godziny, seminarium – 8 godzin, ćwiczenia – 4 godziny; 3 ECTS
dr hab. J. Radoszewska, dr M. Gracka-Tomaszewska
Celem zajęć jest przedstawienie specyfiki pracy diagnostycznej z dzieckiem/ adolescentem cierpiącym na zaburzenia emocjonalne i depresje. Omawiany będzie obraz kliniczny i mechanizm powstawania oraz utrzymywania się zaburzeń oraz różne metody stosowane w diagnozie.
12. Diagnoza dzieci z ADHD
wykład – 4 godzin, seminarium – 4 godzin, ćwiczenia – 4 godziny; 2,5 ECTS
dr hab. M. Święcicka, dr M. Woźniak-Prus
Podczas zajęć omówiony zostanie obraz kliniczny nadpobudliwości psychoruchowej oraz najważniejsze teorie wyjaśniające mechanizmy tego zaburzenia. Uczestnicy zostaną zapoznani także z metodami użytecznymi w diagnozie tych zaburzeń, oraz z możliwościami wykorzystania pochodzących z nich wyników w formułowaniu całościowej diagnozy dziecka.
13. Diagnoza dzieci z zaburzeniami zachowania
wykład – 4 godzin, seminarium – 4 godziy; 1 ECTS
dr hab. M. Święcicka, dr M. Woźniak-Prus
Podczas zajęć omówiony zostanie obraz kliniczny zaburzeń zachowania oraz najważniejsze teorie wyjaśniające mechanizmy tych zaburzeń.
14. Diagnoza dzieci z trudnościami w nauce szkolnej
wykład – 4 godziny, seminarium – 4 godziny, ćwiczenia – 4 godziny; 2,5 ECTS
dr hab. M. Święcicka, dr M. Sobańska
Celem zajęć jest omówienie objawów trudności w nauce szkolnej dzieci oraz przedstawienie nowych teorii wyjaśniających te trudności. Podkreślone będzie znaczenie zaburzeń uwagi i innych funkcji wykonawczych, funkcjonowania emocjonalnego, motywacji oraz właściwości osobowości w powstawaniu i utrzymywaniu się trudności szkolnych. Zostaną zaprezentowane metody diagnozy trudności wraz z oceną ich przydatności.
15. Diagnoza psychologiczna dzieci chorych somatycznie
wykład – 4 godziny, seminarium – 8 godzin, ćwiczenia – 4 godziny; 2,5 ECTS
dr hab. A. Maryniak, prof. UW
W ramach zajęć omawiane będą, na przykładzie wybranych chorób, zagadnienia związane z miejscem diagnozy psychologicznej w opiece nad dzieckiem chorym somatycznie i jego rodziną.
16. Diagnoza dzieci z zaburzeniami jedzenia
wykład – 4 godziny, seminarium – 4 godziny, ćwiczenia – 4 godziny; 2,5 ECTS
dr hab. J. Radoszewska
Celem zajęć jest przedstawienie problematyki zaburzeń karmienia u małych dzieci oraz zaburzeń jedzenia u dzieci i adolescentów. Omówione zostaną postacie zaburzeń i ich obraz kliniczny oraz mechanizmy psychiczne uwikłane w powstawanie i utrzymywanie się objawów. Przedstawione zostaną metody stosowane w diagnozie, ze szczególnym uwzględnieniem rozmowy i metod projekcyjnych.
17. Diagnoza specyficznych konstelacji rodzinnych: Przemoc wobec dzieci i wykorzystanie seksualne dzieci w rodzinie
wykład – 4 godziny, seminarium – 8 godzin, ćwiczenia – 4 godziny; 2 ECTS
mgr M. Keller-Hamela
Celem zajęć jest uwrażliwienie na sytuację dzieci będących świadkami przemocy w rodzinie oraz doznających przemocy, zaniedbywania w rodzinie lub molestowania. Zajęcia poświęcone są rozpoznawaniu możliwych oznak krzywdzenia dzieci oraz specyfice funkcjonowania rodzin, w których ma miejsce przemoc i wykorzystywanie seksualne. Omówione zostaną także odległe konsekwencje przemocy i zaniedbania dla rozwoju dziecka.
18. Diagnoza specyficznych konstelacji rodzinnych: Smutek w rodzinie - rola żałoby i depresji
seminarium – 8 godzin, ćwiczenia – 4 godziny; 1,5 ECTS
dr M. Górska-Michałowska
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy niezbędnej dla rozumienia konsekwencji utraty rodzica oraz przebiegu procesu żałoby. Przedstawione zostaną relacje w rodzinach młodzieży z tendencjami depresyjnymi. Ćwiczenia służyć będą nabyciu umiejętności rozpoznawania zaburzonych relacji rodzinnych.
19. Diagnoza specyficznych konstelacji rodzinnych: Problem alkoholowy w rodzinie
seminarium – 4 godziny, ćwiczenia – 4 godziny; 1 ECTS
dr M. Porębiak
Celem kursu jest dostarczenie informacji niezbędnych diagnozy systemu rodzinnego, w którym dochodzi do alkoholu. Przedstawiona zostanie dynamika zaburzonych relacji między małżonkami oraz funkcje, jakie mogą pełnić dzieci w rodzinie, w której występuje alkoholizm.
20. Diagnoza specyficznych konstelacji rodzinnych: Konflikty między małżonkami, nastawienia lękowe rodziców
seminarium – 8 godzin, ćwiczenia – 4 godziny; 1,5 ECTS
dr O. Kriegelewicz
Celem zajęć jest analiza mechanizmów psychologicznych leżących u podstaw konfliktów małżeńskich oraz dostarczenie wiedzy dotyczącej nastawień lękowych w systemach rodzinnych. Przedstawiona zostanie dynamika zburzonych relacji między małżonkami oraz funkcje, jakie mogą pełnić dzieci w przebiegu konfliktów małżeńskich. Ćwiczenia towarzyszące zajęciom pozwolą rozwijać umiejętności rozpoznawania zaburzonych relacji rodzinnych.
21. Diagnoza w toku terapii dziecka
wykład – 8 godzin, seminarium – 4 godziny; 1,5 ECTS
dr hab. G. Kmita, dr hab. M. Święcicka, dr E. Kiepura
Celem zajęć jest pokazanie wzajemnego związku między diagnozą a terapią dzieci oraz uwrażliwienie uczestników na dostrzeganie ważnych z punktu widzenia diagnostycznego zachowań dzieci, pojawiających się podczas psychoterapii. Ćwiczenia polegać będą na analizie materiału klinicznego pochodzącego z terapii dzieci pod kątem możliwości jego wykorzystania w diagnozie klinicznej.
22. Diagnoza w procesie terapii rodzin
wykład – 4 godziny, seminarium – 8 godzin; 1,5 ECTS
dr S. Chrząstowski
Celem zajęć jest pokazanie, w jaki sposób diagnoza rodziny może zmieniać się w toku prowadzenia psychoterapii. Uczestnicy kursu będą przygotowywali konkretne diagnozy na podstawie zaprezentowanych studiów rodzin oraz uczestniczyli w scenkach dających możliwość ćwiczenia formułowania roboczych hipotez w trakcie spotkania z rodziną. Zajęcia mają służyć integracji wiedzy zdobytej podczas zajęć teoretycznych i szukaniu sposobów wykorzystania jej w praktyce.
23. Etyka zawodowa
wykład – 8 godzin, seminarium – 8 godzin; 2 ECTS
prof. dr hab. K. Schier, dr M. Toeplitz-Winiewska
Celem zajęć jest analiza podstawowych zasad etycznych w pracy klinicznej z dzieckiem i jego rodziną – zarówno w kontekście diagnozy, jak i oddziaływań terapeutycznych. Wybrane dylematy etyczne będą analizowane na przykładach z pracy klinicznej osób prowadzących.
24. Superwizja procesu diagnostycznego
ćwiczenia – 24 godziny, 4,5 ECTS;
praca zaliczeniowa „Studium przypadku” – 2 ECTS
dr hab. B. Tryjarska, prof. UW; dr hab. Agnieszka Maryniak, prof. UW
Celem zajęć jest ćwiczenie umiejętności stosowania uzyskanej przez uczestników wiedzy w ich własnej praktyce klinicznej. Zajęcia będą polegały na przedstawianiu przez uczestników realnych problemów, na jakie napotkali podczas diagnozy dziecka lub rodziny, wspólnym dyskutowaniu w grupie nad prawidłowością postępowania i wnioskowania diagnostycznego oraz poszukiwaniu najwłaściwszych rozwiązań. Zajęcia te będą przygotowaniem do samodzielnego opracowania studium przypadku.
Zasady ukończenia studiów
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie pozytywnych ocen z egzaminu, prac domowych i opracowanego samodzielnie studium przypadku.